– On aivan mahtavaa, että OSG Viestinnän tiimi heittelee ideoita, joista sitten nappaamme sopivimmat ja lähdemme viemään niitä eteenpäin, iloitsee uusi asiakkaamme Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestön (SVK) tiedottaja Jaana Vetikko.
Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestön (SVK) kampanjasuunnittelu pyörähti vauhdilla käyntiin toukokuussa, kun aloitimme yhteistyön järjestön kanssa. Toteutamme kesän aikana heille ideoimamme viestintä- ja imagokampanjan järjestön 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.
– Tämä on meille oikein mieluisa projekti, sillä kalastamisen lisäksi pääsemme edistämään ihmisten ja vesistöjen hyvinvointia. Voimme myös tehdä kalastusta tutuksi nuoremmalle yleisölle ja tutustuttaa heitä uuteen harrastukseen. Projekti on nopeatempoinen, mutta asiakas on ollut aivan mahtava, ja hommat lähtivät alusta asti hienosti rullaamaan, kertoo OSG Viestinnän toimitusjohtaja Toni Perez.
Alun perin suunnittelemamme kampanjaideat muovautuivat yhdessä asiakkaan kanssa lopulliseksi toteutukseksi, joka elää edelleen jatkuvasti.
– Seuraamme tosi tiukasti kampanjan tuloksia, jotka ohjaavat meitä myös vikkeliin liikkeisiin tarvittaessa. Teemme työtä yhä enemmän dataohjautuvasti, selventää Perez.
– Tilanteen eläminen on ollut yllättävää. Toisaalta juuri se hetkeen mukautuminen tai hetkessä eläminen ja suunnitelman jatkuva muokkaaminen on myös hauskaa ja tehokasta, kertoo Vetikko.
Kalastusta aamutv:ssä
Parin kuukauden aikana olemme jo tehneet monipuolisesti erilaisia viestintätoimenpiteitä. Kampanja on rakennettu siten, että se näkyy suomalaisille useissa eri kanavissa.
– Meillä on projektissa todella monipuolinen keinovalikoima käytössä aina radioyhteistyöstä palvelevaan puhelimeen ja verkkomainontaan. Hyödynnämme saamaamme ansaittua näkyvyyttä myös verkkomarkkinoinnin pohjana, ja tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Lisäksi heinäkuussa aloitamme vaikuttajayhteistyön, kertoo Perez.
Teimme kesäkuussa Radio SuomiPOPin kanssa yhteistyön, jossa kampanjamme näkyi ja kuului tehokkaasti. Radiokanavan kanssa lanseerasimme myös #kaveritkalassa-kilpailun, johon on tullut jo parisataa kalastusmuistoa kansalaisilta. Lisäksi järjestö on saanut mediassa huomiota.
–Tiedotteemme on tehty ammattitaidolla ja ne kaikki ovat poikineet jonkun jutun tai yhteydenoton tiedotusvälineissä. Kruununjalokivenä pidämme MTV:n aamulähetystä, jossa pääsimme esille. On myös tosi mukavaa, että kampanjaa tekemässä on noin ammattitaitoinen tiimi ja kaikki pitävät koko porukan jatkuvasti ajan tasalla kampanjan eri sektoreissa, sanoo Vetikko.
Kannatti laittaa mato koukkuun
Yhteistyö viestintätoimiston kanssa on raikas tuulahdus SVK:n toimintaan.
– Emme ole aikaisemmin käyttäneet viestintätoimistojen palveluja, emmekä tehneet vastaavaa radio- tai vaikuttajayhteistyötä. Myöskään somessa emme ole kampanjoineet näin ammattimaisesti ja laajasti. Yhteistyön avulla olemme tehneet paljon uutta ja kampanjan saama laaja näkyvyys on yllättänyt, kertoo Vetikko.
Yhteistyö on ollut erittäin mieluisaa ja hauskaa niin OSG:n porukalle kuin SVK:n tiimillekin.
– Hauskinta on ollut Maikkarin aamulähetykseen pääsy, Radio SuomiPOPin Aamulypsy-ohjelman jutut ja yhteinen ideointi porukalla, tiivistää Vetikko.
– Radio Suomi POPin juonnot olivat tosi mainioita ja ai niin, meidän tiimikin osaa nyt laittaa madon oikealla tavalla koukkuun eli jättää koukun näkyviin, naurahtaa Perez.
Hyvin käynnistynyt kampanja luo tietysti odotuksia syksylle.
– Toivottavasti kampanja kannustaa kaikki suomalaiset kalastamaan tai kokeilemaan kalastusta harrastuksena näin järjestömme 20-vuotisjuhlavuotena. Odotamme kampanjalta harrastuksen ja järjestömme tunnettuuden kasvua ja toivomme myös lisää jäseniä mukaan toimintaamme, kiteyttää Vetikko.
Käy jättämässä oma kalatarinasi ja tutustu järjestön toimintaan.
Haluaisitko itse laittaa verkot monikanavaisille vesille? Ota yhteyttä
Kirjoittanut Sanna Kilpinen